Je zult altijd ietwat tekort schieten als jij alle gezondheidsvoordelen van hiking, of in het geval van Nederland wandelen omschrijft. Vooral omdat de redenen waarom de meesten van ons van het wandelen in de natuur houden veel verder gaan dan enkel gezondheidsbeloningen.

Hiking is officieel het wandelen in een ‘berg-achtige’ omgeving, maar aangezien er in Nederland en België weinig bergen terug te vinden zijn, voldoet een stevige wandeling in een glooiend of heuvelachtig landschap natuurlijk ook! Laten we daarom eens wat fijne voordelen opsommen.

Wandelen is behoorlijk goed voor je hersenen

Hey nerds! Het is een wetenschappelijk feit dat lange, serene wandelingen belachelijk goed voor jouw hersenen zijn. Wandelen door onze moeder natuur oefent jouw geest zelfs net zo goed als dat jij jouw lichaam ermee traint!

Want wanneer je wandelt komt er in de hersenen neurotrofine vrij, wat een belangrijke stof voor de overlevingstocht van jouw neuronen is. Dit is dan ook een enorm goed supplement voor de welzijn van jouw hersenen.

Hiking maakt je creatiever

De natuur is één van de weinige plekken waar jij technologie simpel kunt loslaten en je helemaal in het nu kunt leven. Het is waar jij perfect kunt ontsnappen aan formaliteiten en deadlines en echt kunt genieten van wat er om jou heen gebeurt.

Volgens een recentelijk onderzoek kan flink wat tijd buitenshuis doorbrengen jouw creativiteit met maar liefst 50 procent vergroten. Bovendien toont onderzoek aan dat deze voordelen ook na de wandeling kunnen aanhouden.

Kortom, het loskoppelen van technologie en het contact maken met de vrije natuur kan een krachtige (en soms zelfs noodzakelijke) activiteit zijn voor je hersenen. Bovendien word je hier ook nog eens behoorlijk gelukkig van.

Wandelen is de ultieme cardiotraining

Het ‘echte’ hiking biedt vele klassieke gezondheidsvoordelen die je eveneens krijgt bij het uitvoeren van de meeste cardio-oefeningen. Het verbetert de bloeddruk, verlaagt het risico op hartaandoeningen, verlaagt het cholesterolgehalte en helpt mee jouw ​​gewicht onder controle te houden.

Hiking is toch stiekem iets anders dan wandelen

Op het eerste gezicht lijken hiking en wandelen vergelijkbare oefeningen omdat de lichaamsmechanica in principe hetzelfde is. Maar terwijl wandelen op vlak terrein weinig moeite kost, is lopen op oneffen terrein een dynamische training die jouw hartslag en metabolisme verhoogt, waardoor je jouw calorieën net nog even wat sneller verbrandt.

Plus het lopen in een heuvelachtig of berglandschap zorgt ervoor dat jij jouw spieren, die je anders niet gebruikt, activeert en versterkt. Als gevolg hiervan zal je merken dat veel ‘hikers’ sterke hamstrings, bil- en buikspieren plus kuiten hebben.

Klinkt allemaal behoorlijk gezond of niet? En dit was nog maar een gedeelte van alle gezondsheidsvoordelen van hiking en wandelen die wij van Actioncam-Mania aan jou kwijt wouden. Dus vertel me nu maar eens: waar ga jij jouw volgende hiking tocht maken?

hiking